Ida Westerlund
Järvastaden i fokus
Lär känna Ida Westerlund, entreprenören som valde mäkleriet, blev "Årets Rookie" och idag är etablerad som Järvastadens mest anlitade mäklare.
Hur ser en typisk dag ut på jobbet?
Som mäklare är ingen dag lik den andra, det är också det jag älskar med det här jobbet. Jag börjar alltid dagen på kontoret med en kopp kaffe, går igenom mailen och förbereder inför veckans möten. Resten av förmiddagen brukar spenderas ute hos kunder på fotograferingar och rådgivningsmöten inför styling och visning. Mellan kundmöten brukar jag passa på att ringa några samtal och svara på mail, ofta blir bilen något av ett andra kontor. Det är långa dagar och mycket hårt arbete, men yrket som mäklare är för mig mer av en livsstil än ett jobb.
Hur gick det till när du blev mäklare? Var det ett självklart val?
Ja, för min del har det aldrig varit några tvivel. Jag har vetat ända sedan jag var 14 år att jag ville bli mäklare, så det var helt självklart. Vägen hit gick genom en kandidatexamen i företagsekonomi på Linnéuniversitet i Kalmar och sedan ett påbyggnadsår på distans för att bli fastighetsekonom och mäklare. Som person är jag väldigt energisk och målinriktad, en entreprenör i grund och botten som älskar att jobba hårt. För fem år sedan startade jag upp ett nätverk för unga kvinnliga entreprenörer, Young Ladies in Business (YLB), och idag är vi över 600 medlemmar.
Varför just Erik Olsson?
Det hade jag också bestämt mig för sedan länge. Min farbror hade en kompis som jobbade på Erik Olsson i Skåne och jag fick ett så bra intryck av företaget att jag kände att det var där jag skulle jobba. Det är ett ungt och ambitiöst företag som är nytänkande och uppmuntrar till en entreprenörsanda, något som passar mig perfekt. I samband med att jag tog min företagsekonomexamen mailade jag Erik personligen eftersom jag redan då visste att jag ville vara en del av företaget. Vi tog en kaffe och dagen efter min examen flyttade jag hit och började jobba på Erik Olsson. Första året som mäklare blev jag Årets Rookie, vilket var mitt främsta mål, och på den vägen är det.
Du är idag marknadsledande i ditt fokusområde Järvastaden, hur har du lyckats med det?
Jag tror att det beror på en kombination av flera saker. Dels att jag valt ett område som passar min personlighet, med många unga par och barnfamiljer. Det är varierat och idylliskt i Järvastaden, med många härliga människor och jag tror det märks att jag verkligen trivs här. Sen har jag jobbat hårt sedan dag ett och är engagerad i varenda kund och det lyser nog också igenom. Jag gör alltid det lilla extra för att kunderna ska få så mycket mer och det skapar en speciell relation med dem. Häromdagen var jag till exempel hos en kund som skickade med mig en hemlagad lunchlåda, så den där lilla extra omtanken känns verkligen ömsesidig. För mig är det viktigt med relationsbyggande. Det är så mycket mer än bara affärer eller en bostadsförsäljning.
Järvastaden är en ganska ny stadsdel med en stor del nybyggnation. Vad är det som gör att så många väljer att flytta dit?
En stor del av det som lockar är nog att det är så otroligt barnvänligt. Det finns många förskolor och mysiga parker här i området, till exempel familjefavoriten Mulle Meck-parken. Det är nära till skog och motionsspår, samtidigt som det är nära city. Många trivs otroligt väl och flyttar vidare inom Järvastaden. Jag har märkt att många innerstadspar börjar med att flytta ut och köper sig en trerummare, sen säljer de och köper större, en 4:a, 5:a eller radhus. Ofta i takt med att familjen växer. Det har blivit lite av en mysig småstadskänsla här och det är roligt att se att det brukar vara många bekanta ansikten på visningarna.
Läser man på din Reco-sida kan man utläsa att du har fantastiskt höga 4,9 av 5 i betyg samt idel lovord. Flera kunder skriver att du även hjälpt till att styla lägenheten inför försäljning. Är det en dold talang du har?
Ja sådant gör jag ofta och gärna. Jag har till och med planterat hos en kund en gång - hade bokstavligt talat händerna i rabatten en halvtimme före visning! Är verkligen hands-on och hugger gärna in och gör detaljerna som sticker ut och gör det där lilla extra. Jag älskar att förnya hemma och hålla koll på de senaste trenderna och just inredning är ett av mina stora intressen, så det är roligt att det går att kombinera med jobbet. Det märks att kunderna uppskattar det, särskilt när de märker vilken skillnad små knep kan göra vid en fotografering och försäljning.
Vilka är dina bästa inredningsknep?
Ett ganska enkelt knep är att ta steget längre vad gäller snittblommor och gå till en florist istället för närmsta affär. I vardagsrummet tycker jag att det är värt att uppdatera soffan med många fina kuddar. Små detaljer är viktiga! Jag hjälper t ex alla kunder med hotellbäddning inför fotografering.
Vad gäller uteplatser och balkonger finns det massor att jobba kring varje årstids förutsättningar och charm. Allt kan inte säljas på sommaren utan det gäller att jobba och lyfta varje bostad på bästa sätt. En uteplats kan bli riktigt mysig på vintern med rätt inramning och detaljer.
Foto: Erik Olsson Fastighetsförmedling