”Vi fortsätter att utmana marknaden i Örebro”
För tio månader sen öppnade Erik Olsson Fastighetsförmedling sitt kontor i Örebro. Sedan dess har företaget klättrat upp och blivit det fjärde största mäkleriet i staden med 11% i marknadsandelar, där var nionde bostad som säljs är av Erik Olsson.
– Målet är att på ett år nå topp tre och inom en treårsperiod vara marknadsledande i Örebro, säger Maths Alvfalk, tillväxtchef på Erik Olsson Fastighetsförmedling.
Framgången beror framför allt på teamet som i huvudsak bygger på etablerade fastighetsmäklare. I stället för att satsa på talang och potential, har företaget valt att satsa på duktiga befintliga mäklare på orten. Fem av mäklarna i Örebro-teamet är även med på listan över de trettio mäklarna som säljer mest i Örebro.
– Samlar man ett gäng personer där alla vill, så går det bra. Man brukar nämna tre förutsättningar för att nå prestation; kan, vill och får. Alla tre delarna måste existera för att det ska ge ett bra resultat och det är Örebro-gänget ett lysande exempel på. Vi har samlat åtta personer där alla vill mot samma mål och möter man sju kollegor som alla är jättepeppade på att göra ett jättebra jobb så vill man automatiskt vara med i den gemenskapen. Alla mäklare har dessutom varit med och bidragit med sin erfarenhet till bolaget. Allt detta i kombination vår unika metod hur man säljer bostäder har varit en stor framgångsfaktor, säger Maths.
En annan viktig del som har gjort att det går så bra för Erik Olsson i Örebro är att arbetssättet med fokusområden har blivit väl mottaget av kunderna.
– Kunderna uppskattar att Erik Olsson har en genomarbetad strategi och på så sätt får mäklarna in fler uppdrag. På sina tidigare arbetsplatser har mäklarna varit rätt anonyma trots att de har sålt väldigt många bostäder. Vårt fokus har varit att bygga deras starka varumärken lokalt. I mäklarnas fokusområden ser vi nu att det bär frukt då vi har stora marknadsandelar där, vilket gör att mäklarna inte behöver jaga kunder på samma sätt som när vi öppnade, berättar Maths.
Några av Örebro-mäklarna har inte behövt ringa ”kalla samtal” på tre månader utan lever på alla visningskunder och kunder som själva hör av sig efter att ha sett dem i deras fokusområde.
– Målet är att fortsätta att vara en utmanare på marknaden och erbjuda en mäklartjänst som skiljer sig från konkurrenterna, avslutar Maths med.